Oud-leerling in de kijker: Frederik Dhondt 6GRLA 2002

‘Ik draag goede herinneringen mee aan de 100 dagen, aan de satirische krantjes die we maakten, aan de leerlingenraad, aan de sfeer in de klas, aan gepassioneerde leerkrachten.’

Frederik: ‘Ik studeerde Grieks-Latijn in het college. Het is te zeggen, de eerste vier jaar in het Onze-Lieve-Vrouwecollege, daarna in de fusieschool. In 2002 begon ik in Gent aan de opleiding Rechten. In de eerste twee kandidaturen was ik daarnaast ook vrij student in de Geschiedenis. Vanaf mijn toenmalige eerste licentie – nu zouden we over het derde bachelorjaar spreken – combineerde ik twee opleidingen.

In 2007 studeerde ik af in de Rechten en haalde ik de Bachelor in de Geschiedenis, in 2008 kon ik na een Erasmusjaar aan de Sorbonne ook het masterdiploma in de Geschiedenis verwerven. Ik ben toen nog een jaar in Parijs gebleven voor een onderzoeksmaster Internationale Betrekkingen aan Sciences Po Paris, een gespecialiseerde universiteit voor recht, economie, geschiedenis en politieke wetenschappen.

Hierna kon ik als FWO-aspirant (Fonds Wetenschappelijk Onderzoek) beginnen aan een doctoraat aan de UGent. Binnen deze vier jaar kon ik als gastonderzoeker naar Londen, Frankfurt, Parijs en Heidelberg. In 2013 behaalde ik mijn doctoraat in de Rechten (rechtsgeschiedenis) over het juridische discours van de Frans-Britse diplomatie na de Vrede van Utrecht (1713) en de gelijkenissen met dat van de Franse Vijfde Republiek in de jaren 1960. In beide gevallen werd het internationaal recht naar voor gebracht als een garantie tegen hegemonie, dominantie door één (te) grote macht.

Sinds 2015 ben ik docent rechtsgeschiedenis aan de VUB.’

Welke herinneringen heb je aan het college?

Frederik: ‘Ik draag goede herinneringen mee aan de irreverentiële Honderd Dagen-show die we in 2002 in elkaar mochten steken als laatstejaars, aan de satirische krantjes die we maakten, aan de leerlingenraad, aan de sfeer in de klas, aan gepassioneerde leerkrachten als Franka Verhoeyen (Latijn eerste jaar/Grieks tweede jaar), Thierry Godefroidt (Latijn vierde jaar/Grieks vijfde-zesde jaar), Dirk Passchyn (Geschiedenis vijfde/zesde jaar) …

Ook heb ik nog goede herinneringen aan de dagelijkse tocht met de fiets door de velden naar Oudenaarde vanuit Huise, tegen wind en regen. Over het algemeen waren de laatste twee jaren de leukste, onder andere omdat we voor Grieks en Latijn (maar bijvoorbeeld ook voor Nederlands/Engels) de grote auteurs lazen. De tekstanalyse ‘en petit comité’ van Cicero, Homeros of Plato vond ik het hoogtepunt van de zeer degelijke opleiding. Het was ook interessant om te zien hoe de mentaliteiten met de fusie traag maar zeker evolueerden van ongerustheid naar een complementaire symbiose. Achteraf bekeken was het toch een ongezonde situatie om het onderwijs niet-gemengd te organiseren, het is een goede zaak dat dat wellicht nooit meer terugkeert.’

‘Ik herinner me dat ik eens achter een hangende landkaart ben gaan staan in een van de lokalen in de Hofbouw, in een experiment om na te gaan wanneer precies het de leerkracht Frans zou beginnen te dagen dat er iemand afwezig was.’

Je neemt de woorden oneerbiedig en satirisch in de mond. Het klinkt als een rebelse tijd. Ken je nog specifieke anekdotes?

Frederik: ‘Te veel om allemaal uit te schrijven … Ik herinner me dat ik eens achter een hangende landkaart ben gaan staan in een van de lokalen in de Hofbouw, in een experiment om na te gaan wanneer precies het de leerkracht Frans zou beginnen te dagen dat er iemand afwezig was. Jaargenoten bevestigen dat ik ook eens met mijn lessenaar van de linkerachterhoek naar de rechtervoorzijde van zo’n lokaal met respectvol verhoogje voor de docent ben gepasseerd. Deze onschuldige streken zijn altijd met enige welwillendheid bekeken. Er is ook wel iets nodig om de sleur te breken van de uiteindelijk zeer talrijke en lange lesuren die je doorbrengt op school. Aan de universiteit lag de prioriteit meer op zelfstudie en het uitdiepen van je interesses, en dat ritme lag me toch wel meer.’

‘Het is misschien niet leuk ook vakken te krijgen die je minder liggen, maar de zes jaar op ‘het college’ brengen je in aanraking met kennis op een heel brede manier, zoals je dat in latere studies of in je job niet meer zal ervaren.’

Welke boodschap wil je onze leerlingen meegeven?

Frederik: ‘Hoe vreemd het ook mag klinken in deze COVID-tijden, geniet van je tijd in het secundair onderwijs. Het is misschien niet leuk ook vakken te krijgen die je minder liggen, maar de zes jaar op ‘het college’ brengen je in aanraking met kennis op een heel brede manier, zoals je dat in latere studies of in je job niet meer zal ervaren. Probeer ook zo veel mogelijk te participeren in de leerlingenraad en andere initiatieven om mensen te leren kennen en als volwaardige gesprekspartner te worden beschouwd door leerkrachten en directie. Ik vond dit een heel waardevolle ervaring, die ook helpt om de logica te begrijpen van de andere actoren van de school. Als je betrokken bent, krijg je zelf ook meer zin om iets terug te doen. Je zit toch al die uren met elkaar ‘vast’, dus kan je er maar beter iets positiefs van maken.’

Hoe ben je te volgen op sociale media?

Frederik: ‘Op Twitter kan ik gevolgd worden via @herakleitosMD.’