Ik denk, dus ik help!

Okan-onderwijs in Oudenaarde voor gevluchte schoolkinderen 

“Het is een uitdaging, maar het is onze maatschappelijke plicht.”

Er worden reeds enkele Oekraïense leerlingen opgevangen in onze OKAN-klassen. Het is nu eenmaal zeer belangrijk dat gevluchte kinderen onderwijs blijven krijgen. OKAN Oudenaarde wil ook een plek zijn waar zij kunnen ontsnappen aan wat hen en hun families boven het hoofd hangt. 

Lees de reportage die zaterdag over onze OKAN klassen in De Standaard gepubliceerd werd.

Er zijn ondertussen 11 Oekraïense leerlingen aangemeld, waarvan er 4 al effectief gestart zijn. Er wordt volop nagedacht hoe OKAN kan opgeschaald worden.

Het conflict niet uit onze klassen bannen 

Daarnaast is het in deze tijden ook van belang dat wij onze eigen leerlingen niet vergeten. Door hen op een kritische manier te onderwijzen bijvoorbeeld. In de lessen geschiedenis, godsdienst en aardrijkskunde is ruimte voor een gesprek rond deze oorlog. “Ik merk dat mijn leerlingen uit het tweede en vierde jaar rondlopen met moeilijke vragen en halve antwoorden”, zegt godsdienstleerkracht Manon Huysman. “Ze worden overspoeld door informatie, maar kunnen de feiten niet altijd goed aan elkaar knopen. En dan hebben we het nog niet gehad over hoe fake news hen beïnvloedt!” 

Ook onze leerlingen uit de derde graad zijn er mee bezig. Tom Simoens heeft het in zijn geschiedenislessen vaak over de oorlog die in Oekraïne woedt. “'Het is belangrijk om niet in simplistische vergelijkingen te spreken over het conflict. Ik kies ervoor met meerdere scenario's en perspectieven rekening te houden.”  

Als school willen wij onze leerlingen zien uitgroeien tot volwassenen met waarden en normen die tegen dit en élk ander conflict ingaan. 

Onze eigen inzamelactie  

Omdat de nood echt groot is, werd een speciale werkgroep opgericht op school. Die coördineert vanaf deze week een inzamelactie. Wiskundeleerkracht Joost De Vriese is het aanspreekpunt: “We zijn elke morgen van 7.45 tot 8.25 uur aanwezig in de Kapel om te producten in ontvangst te nemen. Op dinsdag rijden wekelijks enkele opleggers naar Lviv om de producten te verdelen ter plaatse.” 

Wat wordt er ingezameld? 

Met de leerkrachten focussen we op medisch materiaal zoals pleisters, ontsmettingsmiddel, pijnstillers, … Onze leerlingen worden afzonderlijk ingeschakeld: 

Het tweede, vierde en zesde jaar verzamelt alles wat droge voeding betreft: pasta, suiker, bloem, rijst, minutesoep, cornflakes, koeken, beschuiten, chips … 

Voor eten in blik rekenen we op onze derde- en vijfdejaars: maïs, erwten, bonen, Weense worsten, pilchards, soep, tomatenblokjes, fruit … 

De eerstejaars krijgen een speciale opdracht. Zij gaan op zoek naar schoolgerief voor KBO om leerlingen uit oorlogsgebied op te vangen: potloden, kleurpotloden, balpennen, knutselgerief, liniaal, scharen, A4 mappen, cursusblokken, schriften, speelgoed (bal, puzzel, step, spelletje), kussens ...

Heb je niets liggen binnen jouw opgedragen categorie? Dan kan je misschien helpen met deze specifieke producten, die we met z’n allen verzamelen: veldbedden, dekens, pampers, vochtige doekjes, melkpoeder (voor baby’s), babyzalfjes, tandpasta, tandenborstels, shampoo en zeep …