Oud-leerling Sabrine Zarti

Mijn boodschap aan de leerlingen? Courage!’ 

Sabrine is in de eerste plaats mama van twee, en ze vindt dit zeer belangrijk.  

Dat is het eerste wat ik eigenlijk ben; en ik ben ook ondernemer Ik heb een online platform voor drukbezette vrouwen met onder meer aanbevelingen om gezonder te leven. Dat komt direct vanuit mijn eigen passie, ik leef heel gezond en heb een goede balans gevonden. 

Een zestal jaar geleden ben ik daar echt mee begonnen en ik heb gemerkt hoe lang dat eigenlijk geduurd heeft om die balans te vinden. En daarom heb ik er mijn missie van gemaakt om andere vrouwen daar mee te helpen Omdat ik weet hoe moeilijk dat het is en zeker omdat ik merk dat nog altijd heel veel vrouwen last hebben met hun zelfbeeld.  

Ik heb mijn bedrijf online uitgebouwd omdat ik ook weet uit ervaring dat als je kindjes hebt het moeilijk om ergens naartoe te geraken. En je wil ook niet altijd weg, je wilt niet altijd uit het huis.   

Was je als 18-jarige scholier daar al mee bezig?  

Nee, als 18-jarige was ik verzot op frietjes en broodjes en koekjes en snoepjes; ik dronk elke dag cola. Dat kan ik me nu niet meer voorstellen. Dat was een andere tijd; ik denk dat mensen daar nu veel meer mee bezig zijn. Maar in die periode kon je bijvoorbeeld nog frisdrank op de speelplaats halen en ook in de resto’s. 

Pas als ik ben gaan samenwonen met mijn nu man, en dan had ik door dat dat eigenlijk niet zo een houdbare levensstijl is. Je komt bij, je voelt je niet goed, je hebt niet veel energie, niet veel fut… En ja dan weet je: er moet iets veranderen hè! 

Zouden onze jongeren er dan betere vroeger aandacht voor hebben? 

 Ja 100%.  Als je voedingsgewoonten niet goed aangeleerd krijgt van in het begin, ook van school uit hé, dan wreekt zich dat op lange termijn. Ik ken heel veel mensen die als jongere heel slank waren want vaak gaat slank nog altijd gepaard met gezonder leven. Maar dat is niet zo, ze waren heel zwak en die aten en aten en aten en nu wreekt zich dat want nu voelen ze zich niet goed. Maar hun lichaam is ook niet gezond; dat wil niet zeggen dat ze allemaal overgewicht hebben. Maar dat kan wel één van de gevolgen zijn. 

Kun je iets vertellen over je studieloopbaan? En heb je tips voor studiekeuze?  

In de eerste graad zat ik in economie maar dat was eigenlijk mijn ding niet en dan heb ik humane wetenschappen gedaan. En dat vond ik heel interessant. Dan ben ik ervan uit gegaan: ik doe humane wetenschappen dus ik moet iets met psychologie doen dus dan ben ik klinische psychologie gaan studeren aan de unief. Dat was totaal mijn ding niet en dan weet ik nog dat het op dat moment weer zoeken was. Wat moet ik nu doen met mijn leven? Dan heb ik communicatiemanagement gedaan, wat ik op zich op zich een heel leuke richting vond. Maar dat was heel oppervlakkig dus ik studeerde af en ik kon eigenlijk niets, of dat gevoel had ik toch.  

Ik denk dat dit de boodschap is naar de leerlingen: als je iets studeert hoeft dan niet jouw eindpunt te zijn. Eigenlijk zou dat je beginpunt moeten zijn. Dus je kiest beter iets waarvan je zegt: dat is oké, dat vind ik superinteressant dat vind ik leuk. En dan zal je wel ergens terecht komen en zal je nog veel  leren. Want als je 18 bent dan denk je: ja ik ga studeren en hè leuk en dan ga ik een kweet niet hoe goeie job hebben. Ik raad aan realistische keuzes te maken met realistische verwachtingen, en doe gewoon iets wat je graag doet, de rest komt wel. 

Als je nu kijkt naar wat ik nu sta, ik ben eigenlijk een ondernemer, ik ben voedingsdeskundige en ik ben personal trainer. En heeft eigenlijk niets te maken maar mijn voorgaande studies maar langs de andere kant heeft dat er ook alles mee te maken… Want die humane wetenschappen heeft ervoor gezorgd dat ik heel veel interesse heb In de psychologie. Dat zorgt ervoor dat ik nu mijn mensen zowel op vlak van sport als op vlak van voeding kan coachen. Mijn communicatiemanagement heeft ervoor gezorgd dat ik in de verkoop ben terecht gekomen. En dat heeft er weer voor gezorgd dat ik mijn platform aan de mensen kan verkopen. Daarnaast heb ik een andere job gedaan in de marketing en dat heeft ervoor gezorgd dat ik mijn platform zo kan marketeeren dat het interessant is. Ja dus, uiteindelijk wat ik nu doe heeft inhoudelijk niet heel veel te maken met wat ik gestudeerd heb. Maar ik heb wel alles meegenomen en alles wat ik als sterktes heb opgebouwd, kan ik nu wel hergebruiken. 

Dus het heeft nog zin om les te volgen in een vrij klassiek systeem, of is ‘learning on the job’ efficiënter? 

Learning on the job is efficiënter maar jammer genoeg raak je in bedrijven heel moeilijk binnen zonder ervaring. Daarom dat ik zeg: kies iets dat je graag doet, dan zul je graag naar school gaan en ga je ook veel meer in contact komen met medeleerlingen. Zo zal je mensen leren kennen en ga je contacten leggen naar later, want je weet nooit waar dat het je brengt. Als ik bijvoorbeeld nu daarover nadenk… Ik heb heel veel oud-leerlingen of ja oud-klasgenoten die klant zijn geworden van mij; die zeggen van ‘oh super leuk super tof, ik wil een boek kopen’, of: ‘ik zie dat je dat doet en ik voel me niet zo goed in mijn vel dus jij zal me kunnen helpen.’ 

Het idee voor het vermelde boek is dus je eigen leven geweest?  

Ja, het is een kookboek met gezonde oven- en bakplaatrecepten. Voor als je (laat) thuiskomt bijvoorbeeld en je kindjes lopen daar rond en eigenlijk heb je geen zin om daar een uur te staan koken… Dus de theorie is, en de praktijk ook, 14 minuten voorbereiding en 30 minuten in de oven. En dat zijn niet de klassieke zaken eh, dat zijn geen ovenschotels. Dat is meer dan dat, en dan kunnen we dat gewonnen half uurtje extra doorbrengen met de kinderen of iets anders doen. 

Maar het is ook mijn filosofie - en dat is ook de toon van het boek - dat je met kleine aanpassingen veel verder zal komen dan je hele levensstijl omgooien. Dat komt inderdaad ook vanuit mijn eigen leven. Ik heb heel vaak geprobeerd alles om te gooien, zo van: dus nu stop ik mijn koeken en nu haal ik geen pizza meer, geen frieten niet meer … En dat werkt niet, wel dat werkt voor een week of twee of een maand en dan stopt dat dus. Enkel wanneer je kleine dingen aanpast en elke keer daar weer kleine dingen aan toevoegt dan ga je zien dat je na 5 jaar veel verder staat en dat je denkt van ‘wow van waar kom ik?’  

Dan keren we even terug naar je schoolcarrière: welke herinneringen heb je en welke bijzondere? 

Ik heb eigenlijk heel mooie herinneringen aan het college. Ik vond dit de tofste school, zeker het vijfde en zesde jaar was een heel leuk jaar. Ik heb het gevoel dat het de eerste twee graden heel gefocust zijn op discipline en huiswerk doen; en ik vond dat we de laatste twee jaren meer konden en een betere connectie leggen ook met de leerkrachten. Het is allemaal wat gemoedelijker.  

Heb je een boodschap voor onze zesdejaars, die al twee jaar af en toe in quarantaine zitten? 

Oh, hoe raar… Dat is mijn boodschap: courage! 

Maar ik hoor van heel veel werkgevers dat de eisen van de schoolverlaters verschrikkelijk zijn en dat die van alles en nog wat verwachten. En dat is eigenlijk geen realiteit, dat zorgt er ook voor dat je je kansen soms verkijkt bij een heel interessant bedrijf. Omdat je bijvoorbeeld gefocust bent op loon. Kies iets wat je graag doet, studeer wat jij graag doet en denk niet aan die status want al de rest dat volgt wel, zo lang dat het vanuit je passie komt. En dat is heel cliché, dat weet ik ja. Maar het werkt, want dan ga je graag naar je werk. En dan is je balans vinden al een stuk makkelijker.