Humane wetenschappen 2.0

Diverse menswetenschappen

De kennismaking wordt over twee jaar gespreid (3de jaar en 4de jaar). De verdieping volgt dan in de derde graad (5de jaar en 6de jaar). Daarom is het uitdrukkelijk aangewezen om zeker al in de tweede graad met humane wetenschappen te starten.

In de specifieke vakken worden verschillende thema’s behandeld.  Zo hebben we het onder meer in gedragswetenschappen over de ontwikkeling van kind en adolescent, zelfkennis, verschillende soorten relaties en onze (ver)houding tot (met) de diverse maatschappij waarin we leven.

Ook tijdens cultuurwetenschappen leer je jezelf een mening te  vormen over onder andere communicatie en massamedia in onze welvaartsstaat. Of is filosoferen over welzijn en leren omgaan met kunst belangrijker? En wat is dan de ideale politieke en juridische onderbouw van de wereld waarin we leven?

Naast bovenstaande leerinhouden verwerf je in de humane heel wat communicatieve en sociale vaardigheden.

De verkregen vaardigheden zijn later in het werkveld zeker een bijkomende troef.

Het vijfde jaar

Zo gaat er in het vijfde jaar veel aandacht naar een sociale stage, georganiseerd in twee extra lesuren ‘Brede School’. Eerst krijg je een inleiding in wetenschappelijk onderzoek en het maken van onderbouwde persoonlijke keuzes.  Dan volgt, vanuit eigen interesses, de stage in het middenveld: zorgsector, onderwijs, cultuur, … . Tenslotte brengt elke onderzoeksgroep een schriftelijk en mondeling verslag uit voor de hele klas.

Het zesde jaar

In het zesde jaar krijg je (in 2 uren BZL) een ruime individuele onderzoeksopdracht die resulteert in een wetenschappelijk artikel . De bedoeling is dat je een verband legt met je toekomstige studiekeuze. Gedurende twee lesuur per week krijg je eerst voorbereidende oefeningen. Daarna volgt een onderzoeks- en schrijfperiode. Het laatste deel van de lessen stel je je paper voor en krijg je feedback.

Heel bijzonder is ook dat je, over de klassen heen, in het zesde jaar uit vier modules kan kiezen om les te volgen. Van januari tot mei  krijg je specifieke leerstof over zorg, onderwijs, cultuur of statistiek. Ook hier wordt een verband met studiekeuze gelegd, met de titularis in een adviserende rol.

Door de diverse thema’s, typische werkvormen en nieuwe onderwijsmethodes krijg je dus als leerling humane wetenschappen een beter zicht op vervolgstudies en werkveld. Zo wordt onder andere het  maken van een gepaste studiekeuze veel gemakkelijker.