Een pedagogische studiedag, wat is dat nu eigenlijk?

Elke pedagogische studiedag wordt opgehangen aan één of twee centrale thema’s. Bovendien zorgen we ook altijd voor de nodige teambuilding. Het wordt wel eens over het hoofd gezien, maar door de combinatie van lessenroosters en activiteiten zien leerkrachten hun (vak)collega’s niet allemaal even vaak en aan dat probleem proberen we die dag tegemoet te komen.

Een lekker ontbijt is dus een goed begin van de dag. Dankzij de hulp van velen konden we vanaf acht uur aanschuiven om bij te praten of vooruit te blikken op het verloop van de dag.

Klokslag negen uur verzamelden we in de kapel voor een korte bezinning. Centraal stond de parabel over de gebarsten kruik, die ons leert dat imperfecties ook hun waarde hebben, zeker voor jongeren. Het mag je niet tegenhouden om andere talenten verder te ontwikkelen of al je motivatie wegnemen. Daarmee keken we al vooruit naar het vervolg.

Een half uur later wachtte immers onze hoofdgast, professor Maarten Van Steenkiste, ons op in de Aula. Hij is als ontwikkelingspsycholoog verbonden aan de Universiteit Gent en schreef samen met collega Bart Soenens ‘Vitamines voor Groei’. Ze zijn gefascineerd door de vraag waarom we doen wat we doen. Waar halen we onze motivatie vandaan? Waarom raken we gepassioneerd door bepaalde onderwerpen. En, op school, waarom willen leerlingen studeren, huiswerk maken en extra engagementen opnemen?

Maarten Van Steenkiste ontwikkelde daarvoor het ABC-model, dat staat voor Autonomie, verBondenheid en Competentie. Dat sluit perfect aan bij ons pedagogisch project en hij kwam ons vertellen hoe we onszelf en onze leerlingen naar een hoger niveau kunnen tillen. De laatste jaren is het debat over onderwijs soms gepolariseerd, bijvoorbeeld als het gaat om het welbevinden van de leerlingen en hun cognitieve ontwikkeling. Prof. Van Steenkiste liet zien dat dit een schijntegenstelling is en dat welbevinden en cognitieve ontwikkeling net hand in hand gaan. We leerden ook hoe we zelf les geven en hoe we onze lesstijl kunnen aanpassen om meer in te spelen op de motivatie en het leerrendement van onze leerlingen.

Na een korte pauze was het tijd voor vakgroepwerking. De theorie die ons aangereikt werd, klonk zeer aannemelijk, maar hoe breng je dat in de praktijk? Collega’s konden per vak tips aanreiken. Daarnaast was het ook tijd voor een kleine check-up. Na de herfstvakantie komt een vierkoppig team van het ministerie van onderwijs langs voor de doorlichting van enkele vakgroepen. De vorige doorlichting kwam langs in 2010 en sindsdien hebben we gewerkt met de aanbevelingen die ze ons gedaan hebben en hebben we heel wat onderwijsvernieuwingen geïntroduceerd. We denken dat we een sterk project hebben en zetten dan ook de komende weken de puntjes op de i om dat voor te stellen.