Een nieuw jaar en een nieuwe focus op het eerste jaar.

De focus van deze hervorming ligt dit jaar nog op het eerste jaar, maar wordt ook verder doorgetrokken naar het tweede jaar. De beslissingen daarover worden de komende weken en maanden genomen.

Ook het Bernarduscollege kiest volop voor verandering. Zo starten we vanaf dit jaar met een gewijzigd eerste jaar.

Nieuwe vakken

Onze leerlingen in het eerste jaar krijgen hierdoor een aantal vakken die voor de eerste keer gegeven worden.

In het nieuwe vak Mens en Samenleving krijgen de leerlingen, naast een basisvorming aan economische kennis, ook inzicht in de werking van de samenleving. De leerlingen leren daardoor ook (bewuste) keuzes te maken.

Het vak ICT+ richt zich vooral op het ontwikkelen van computervaardigheden. De focus ligt vooral op het gebruik van verschillende media, tekstverwerking, bestandsbeheer en het uitwerken van goede presentaties. In het derde trimester kunnen de leerlingen ook proeven van programmeren.

Leren, leven en beleven wordt aangeboden als vak in de moderne richtingen en als project in de Latijnse richtingen. Er wordt vooral gewerkt rond studiestrategieën, planning en organisatie. Naast het leren ligt er ook een sterke focus op leven en beleven. De leerlingen werken aan een goede klassfeer en sociale vaardigheden.

Veranderde focus

Naast het aanbieden van nieuwe vakken, verleggen we ook onze focus voor sommige vakken in de eerste graad. Zo kiezen we er nu voor om ook het eerste jaar reeds een uur Engels aan te bieden en werden de vakken Muziek en Beeld breder ingevuld.

Er is ook een nieuwe focus op digitalisering. Zo zullen de leerlingen in de lessen techniek een robot leren besturen …

Onze eigen invulling van deze focus houdt ook in dat we het proces belangrijker achten dan het eindproduct. Zo zullen de nieuwe vakken geen proefwerken krijgen maar focussen we op permanente evaluatie.